Varo, uusia huijauslaskuja liikkeellä

kesä 14, 2017 | Huijaukset |

huijauslaskuKesäkuu 2017, huijauslaskuja taas liikkeellä, ole tarkkana!

Loimaan talousalueella on jälleen havaittu internet -palveluihin liittyviä huijauslaskuja. Nyt esiin tulleet laskut ovat .Fi domain Hosting:n lähettämiä ja kohdistuvat verkkotunnuksen rekisteröintiin. Laskuissa ei ole mainittu vastaanottajan tai maksajan nimeä ja lähettäjän osoitteena on helsinkiläinen postilokero. Postin palvelun mukaan 00260 Helsinki ei edes tarjoa postilokeropalvelua.

Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä ytj.fi ei tunne k.o. yritystä ja Viestintäviraston tietojen mukaan tällaista tahoa ei ole rekisteröity .FI -tunnusten välittäjäyritykseksi.

Lasku on lähetetty seuraavan sähköpostiviestin liitteenä:


Lähettäjä: .Fi Domain Hosting [mailto:info2@fidomainhosting.com]
Lähetetty: 13. kesäkuutata 2017 16:40
Vastaanottaja: .Fi Domain Hosting <info2@fidomainhosting.com>
Aihe: Verkkonuksen rekisteröinti 2017 / 2018
Tärkeys: Suuri

Arvoisa Rva / Hra,

Ohessa määritelmät liittyen teidän verkkonuksen rekisteröintiin 2017 / 2018.
Toivomme että ilmoituksemme teille on ollut riittävän kattava.

Yhtävälliset terveiset,

Anna Korhonen
Asiakaspalvelu
.Fi Domain Hosting
info@fidomainhosting.com


Sähköpostiviesti lähetetään tärkeysasteella Suuri, joten viestiä merkitystä vastaanottajalle koitetaan korostaa, esimerkiksi Outlook näyttää tällaisissa viesteissä punaisen huutomerkin. Esimerkkilaskun suuruus on 192,50 €, joka pitäisi maksaa 14 päivän kuluessa lähettäjän puolalaiselle pankkitilille.

Tyypillisesti huijauslaskujen tarkoitus on erehdyttää vastaanottajaa maksamaan oikealta näyttävä lasku asiasta tai palvelusta, jota ei ole tilattu tai toimitettu. Tavallisesti laskun lähettänyttä yritystä ei saa kiinni puhelimitse, kirjeitse tai käymällä, joten ainoa tapa kontaktoida yritystä on sähköposti.

Lähetettyihin sähköposteihin ei välttämättä edes vasta ja joissakin tapauksissa lähetettyjä sähköpostiosoitteita käytetään muihin, arveluttaviin ja hämäräperäisiin tarkoituksiin, joten normaali laskun reklamointiprosessi on näin tehty mahdollisimman vaikeaksi.

Nyt havaituissa tapauksissa yrityksille lähetetyt laskut näyttävät tällaiselta:

 

 

Lähetetyissä laskuissa huomioitavaa on, ettei laskua ole osoitettu kenellekään, laskun saajan tilinumero on puolalainen, organisaatiota ei löydy yritysrekistereistä, k.o. taho ei ole rekisteröity FI-tunnusten välittäjä, eikä puhelinnumeroakaan löydy hakupalveluiden kautta. .FI Domain Hosting uhkaa vastaanottajaa verkkotunnuksen hallinnan menetyksellä, mikäli laskua ei makseta ajallaan. Väite on täysin perätön, eikä k.o. taholla ole hallintaoikeutta organisaationne verkkotunnukseen.

Pystyt helposti tarkistamaan nykyisen .fi -verkkotunnuksesi tilan ja siihen liittyvät hallintaoikeudet Viestintäviraston palvelusta kirjoittamalla hakukenttään oman .fi -osoitteesi ja tarkastamalla tietosi.

Yrityksen domainosoite on rekisteröity yhdysvaltalaisen anonymiteettiä tarjoavan domainbyproxy.com:n kautta. Tällä pyritään suojaamaan verkkotunnuksen haltijan identiteettiä rikollisen toiminnan piilottamiseksi. Yrityksen ilmoittaman sähköpostiosoitteen perusteella heidän www-sivustonsa olisi osoitteessa fidomainhosting.com, mutta osoitteesta avautuu seuraava näkymä:

Viestintävirasto on julkaissut uuden tiedotteen domain-nimiin liittyviin huijauslaskuihin.

Toimintaohjeet

Lainaus kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:

Valelasku tai huijauslasku näyttää päällisin puolin rehelliseltä mutta siinä todellisuudessa laskutetaan palvelusta, jota et ole tilannut.

Huijarit lähettävät valelaskuja massapostituksina siinä toivossa, että kuluttajat maksavat niitä epähuomiossa. Valelaskuja voi saada niin tavallisena kirjeenä kuin viestinä matkapuhelimeen.

Valelasku on yleensä otsikoitu muuksi kuin laskuksi, esim. verkkomaksu tai palvelumaksu. Valelasku voi näyttää oikealta laskulta, mutta

  • palvelun sisältö ja vastine maksulle on usein epäselvästi esitetty
  • maksuaika on lyhyt eli eräpäivä on pian laskun saapumisen jälkeen
  • yhteystiedot ovat puutteelliset tai niiden kautta ei saa yhteyttä yritykseen
  • yrityksen nimi viittaa hyvämaineiseen yritykseen tai tunnettuun brändiin, mutta poikkeaa siitä muutamalla kirjaimella tai merkillä
  • yritys on vasta aloittanut toimintansa ja sen vastuuhenkilöillä on ollut häiriöitä aikaisemmassa yritystoiminnassa

Valelaskun lähettäjällä voi olla näyttävät nettisivut, joihin on liitetty hyvämaineisten yritysten verkkosivujen linkkejä. Aivan kuin kyseiset yritykset olisivat yhteistyössä laskuja lähettävän yrityksen kanssa.

Vahingossa maksettuja summia ei ole käytännössä helppo saada takaisin.